Ayurveda en de herfst

Ayurveda en de herfst

Volgens Ayurveda heeft ieder jaargetijde zijn eigen invloed. In het late najaar en de vroege winter overheerst Vata. In de late winter en het voorjaar overheerst Kapha en in de zomer Pitta. Elk seizoen heeft invloed op de gezondheid. Ook de overgang van het ene seizoen naar het andere is van belang. Veel ongemak ontstaat bij de wisseling van de seizoenen.
Vanuit Ayurvedisch perspectief schommelt het evenwicht van de constituties met de seizoenen. De grens van een wisseling van zomer (Pitta) naar herfst (Vata). In het begin van de herfst overheerst wind, kou en droogte. De natuur bereidt zich voor op het volgende seizoen. De bladeren vallen van de bomen en bedekken en beschermen de aarde. Dieren hamsteren voor de winter en krijgen een dikkere vacht. Het wordt dan tijd voor aanpassing en verandering in onze dagelijkse routine. Zodat we de herfst goed in balans doorkomen en onze weerstand op peil houden.

In de Ayurveda werkt men met het principe “het gelijke trekt het gelijke aan”. De beste manier om in balans te blijven of een disbalans te behandelen is het vergroten van de tegengestelde kwaliteiten. Kou bestrijd je met warmte, droogte bestrijd je met olie, wind en beweging bestrijd je met rust.

Voor mensen met een overwegende Vata constitutie en voor mensen die in de Vata-fase van hun leven zitten (50 jaar en ouder), of voor mensen met een grote Vata disbalans is de overgang van zomer naar herfst een gevoelige periode. Voor hen is het belangrijk veel aandacht te besteden aan het verlagen van Vata en goed te luisteren naar wat hun lichaam te vertellen heeft. De disbalans ontstaan door deze schommeling kunnen gecorrigeerd worden door aanpassingen in het voedingspatroon en de leefstijl.

Tips
Neem af en toe een Ayurvedische massage. De Essentie van een Ayurvedische massage is ontspanning en het bevorderen van natuurlijke zuiveringsprocessen van het lichaam. Hierdoor worden verstoringen opgeheven en het immuunsysteem beschermd en versterkt.

Ga een week mild vasten volgens de Ayurvedische principes. Je gaat licht verteerbare maaltijden eten. Deze bestaan uit: verse groenten en fruit van het seizoen, granen, peulvruchten, noten, zaden, olie en vetten, kruiden en specerijen. Drink veel, het liefst warm/heet water. Maak voor een advies gericht op jou constitutie een afspraak voor een consult.

Reinig je lichaam en geest tijdens een inspirerende Ayurvedische vakantie. Weg uit het drukke leven van alle dag. Alle tijd om te doen en te ontdekken wat voor jou echt belangrijk is! Gewoon een weekje rusten, ontgiften en behandelingen ondergaan die je helpen in balans te komen en je immuunsysteem versterken.

Wat je thuis kunt doen
De herfst vraagt om warme, vochtige en goed smerende producten. En meer nadruk op de smaken zoet, zuur en zout. Bijvoorbeeld:

  • gebruik verwarmende kruiden zoals: kaneel, venkel, anijs, nootmuskaat, komijn, kardemom, zoethout, kruidnagel, verse gember, peterselie, basilicum en nootmuskaat
  • drink verwarmende thee, laat ijskoude dranken staan
  • eet warme pap, soep, stoofschotels en stamppotten
  • vermijd of verminder rauwkost, salades, koolsoorten en droog voedsel, zoals ongekookte havervlokken, knäckebröd en cornflakes met koude melk
  • smeer je dagelijks in met sesamolie of Vata-balancerende olie (bijv. Vata oil)
  • ga ’s avonds eerder naar bed
  • masseer voor het naar bed gaan de voeten met sesamolie
  • bescherm hoofd en oren tegen wind en kou, zorg voor verwarmende maar ademende kleding
  • regelmaat in rust en beweging zorgt voor aarding
  • onderneem dagelijks een wandeling of fietstocht
  • onderga regelmatig een Ayurvedische massage