Ayurveda en de Zomer

Ayurveda en de Zomer

Ayurveda geeft richtlijnen om te leven volgens de wetmatigheden van de natuur.
Mensen maken  deel uit van de natuur, dus zijn ze ook aan de wetten van de natuur onderworpen. Deze wetten verschillen afhankelijk van het tijdstip van de dag en van het seizoen.

Volgens de Ayurvedische leer, bestaat elk mens uit een unieke samenstelling van de drie Dosha’s, Vata, Pitta en Kapha. De Vata-dosha houdt verband met de elementen ether en lucht. Pitta vertegenwoordigt vuur, en Kapha staat voor de elementen water en aarde.

De verandering van de seizoenen heeft een sterke werking op onze Dosha’s. Daarom schrijft Ayurveda seizoen gerelateerde routines voor om een verstoring van de Dosha’s te voorkomen. Vata stijgt in de herfst en de vroege winter, Pitta in de zomer, en Kapha in late winter het voorjaar.

De vochtigheid van de aarde verdampt in de zomer en overheerst de opwarmende energie, die ideaal is voor de meer Kapha en Vata personen.  De warme en milde vochtigheid van het begin van het zoemerseizoen is voedend en geeft balans voor deze twee koelbloedige constituties. Het is moeilijker voor Pitta, de warmbloedige van de drie. Op een soortgelijke manier verdampt ook de overtollige Kapha uit het lichaam door zweten tijdens de zomer en dat kan een vermoeid gevoel geven. De zomermoeheid is vaak een teken van een teveel aan Pitta in de lever.

De kwaliteit van de zomer (heet, scherp en penetrerend) zijn gelijk aan de kwaliteiten van de Pitta Dosha. Daardoor wordt in de zomer Pitta in het lichaam verhoogd en kun je er in de zomer het beste rekening mee houden dat je Pitta moet balanceren. Dus zorg ervoor dat de Pitta-energie niet te hoog wordt in het lichaam, want dat kan onder anderen leiden tot huiduitslag, ontsteking, ergernis, woede, diarree, zuurbranden en andere typische Pitta-klachten. Ook als je weinig Pitta in je constitutie hebt.  Het gaat hier niet alleen om algemene gezondheid, maar ook om bijvoorbeeld een gezonde huid en gezond haar.

Ayurvedische tips voor de zomer
De zomer is er, en je verheugt je op een duik in het zwembad of in de zee. Maar voordat je van de zomeractiviteiten geniet, zorg ervoor dat je een voedingspatroon en routine volgt, die Pitta in evenwicht houden.

  • De ochtend in de zomer is nog koel, dus is het fijn om zo vroeg mogelijk op te staan en deze uren van de dag goed te gebruiken.
  • Spoel je ogen met koud water, zowel in de ochtend als in de avond.
  • Neem een Pitta-balancerend dieet.
  • Vermijd belangrijke discussies tijdens het middaguur en op erg hete dagen en neem belangrijke beslissingen het liefst in de ochtend.
  • Draag een zonnebril en eventueel hoofdbescherming wanneer je in de warme zon loopt.
  • Geef jezelf een lichte olie massage met kokosolie
  • Draag het liefst kleding gemaakt van katoen, linnen, of zijde en kies voor lichte kleuren, dit werkt kalmerend en verkoelend
  • Breng in de avond wat kokosolie aan op je voeten en je hoofd.

Tips voor voeding in de Zomer
De smaken zoet, bitter en wrang doen Pitta afnemen, terwijl zuur, scherp en zout het doen toenemen. Vermijd scherpe of zure gerechten, in het bijzonder als je van de zon wilt genieten, om huiduitslag te voorkomen.

Voeding in de zomer:
Eet Pitta regulerende kruiden, groente- en fruitsoorten, die de huid voeden. Pitta regulerende groenten en kruiden die hoofdzakelijk vrije radicalen bestrijden en de huid koel houden. Zoals Wortelen, sla, courgette, asperges, broccoli, komkommer, bladgroentes, postelein en zoete aardappelen zijn goede keuzes

Zoete, sappige fruitsoorten zoals peren, druiven, papaja, granaatappel en mango hebben zowel een voedende als een reinigende werking, die essentieel is in dit seizoen. Verse gember, citroengras, munt en basilicum geven smaak aan gerechten, zonder Pitta te verstoren.

Drinken:
Granaatappelsap biedt verkoeling, houdt Pitta rustig, voedt de huid, en voorkom uitdroging van de huid.

Verkoelend Zomerdrankje:
Ingrediënten 8 flinke perssinaasappels 200 g verse frambozen, ongeveer 15 blaadjes basilicum

Bereidingswijze 1. Pers de sinaasappelen. 2. Doe het sap, samen met de frambozen en het basilicum in de blender en pureer. 3. Serveer gekoeld

Maanlicht
Geniet van het maanlicht – het heeft een verkoelende werking op lichaam en geest. Maanlicht beïnvloedt onze emoties en versterkt onze mentale capaciteit. In het oude India was het gebruikelijk om mensen met een hoog Pitta onder de blote hemel in het volle maanlicht te laten slapen, nadat het lichaam met rozen water of sandelhout water is ingesmeerd.

Niet doen
Vermijd ijskoude dranken of dranken met koolzuur, want deze verstoren de spijsvertering. Ze hebben dus invloed op de spijsvertering en kunnen gifstoffen aanmaken die huiduitslag veroorzaken. Met een sterke spijsvertering wordt voedsel optimaal ‘verbrand’ en blijven er geen spijsverteringsresten over en kunnen oude afvalproducten opgeruimd worden. Ayurveda vergelijkt het spijsverteringsvuur met een kampvuur en stelt dat wanneer een kampvuur nog slechts smeult, er geen grote blokken hout op moeten worden gegooid. Hierdoor zou het vuur slechts verder doven. Veeleer dient het vuur aangewakkerd te worden met licht materiaal, zoals takjes en spaanders, voordat er grote blokken hout op kunnen worden gegooid. Dit geldt ook voor de spijsvertering, dus als de kracht van de spijsvertering laag is, dient licht voedsel gegeten te worden. In de zomer is het spijsverteringsvuur laag en zal men dus zo min mogelijk zware dingen eten zoals pasta, pizza, gefrituurd voedsel en kaasfondue. Aan te raden zijn gewokte of gestoomde groenten met boekweit, quinoa of gerst, samen met wat zalm of kip, maar vleesloos mag natuurlijk ook.

Stay Cool en Keep Cool en geniet van een fijne zomer!!